BTT / Senderisme / Tracks i rutes

El refugi del Mas del tronc i el seu entorn natural

• Comarques:Anoia | Bages
  • Senyalització:Sí
  • Temes:Natura | Cultura
  • Distància:9.34 km
  • Desnivell de pujada:265.0 m
  • Tipologies:Rutes a peu en família
  • Durada:2 h 25 min
  • Desnivell de baixada:265.0 m
  • Descàrrega del track
  • mmm

L’antic mas de cal Tronc va ser reconstruït i utilitzat com a refugi de muntanya per la Unió Excursionista de Catalunya en un bell i tranquil entorn natural de boscos, rius, fonts i masies de la serra de Rubió. Actualment representa un lloc idoni per a recórrer el sender de gran recorregut GR 7, que travessa el Principat de nord a sud. A prop, hi ha l’església d’origen mil·lenari de Sant Martí de Maçana, visitada a l’excursió. A la carena de la serra de Rubió s’hi ha instal·lat un parc d’aerogeneradors del municipi de Rubió. La ruta es pot fer a peu o en bicicleta tot terreny.

Per accedir des d’Igualada al punt d’inici de l’itinerari, cal prendre la carretera BV-1031 en direcció N cap als Prats de Rei. Passats uns 900 m del molló quilomètric 10 de la carretera, just a l’arribar a la carena, es pren un desviament a la dreta (E) que careneja la serra de Rubió en direcció a un conjunt de grans aerogeneradors. S’arriba, així, en 0,55 km més, al trencall de Can Palomes i la Maçana, indicat, on es deixa el vehicle.

0,00 km (779 m). Serra de Rubió, trencall de Can Palomes i la Maçana. Senyals del sender GR 7 provinents del refugi del Mas del Tronc, que ara no s’utilitzaran. Es pren la pista en direcció a la Maçana, cap al NO, deixant enrere la pista de la carena. Es passa davant de can Palomes (0,64 km, 768 m) tot deixant una desviació a l’esquerra, més enllà es deixa a la dreta el trencall de cal Mateu i es continua endavant, seguint la vall del torrent d’en Palomes.

3,00 km (642 m) 40 min. L’Escolà, gran masia rehabilitada de finals del s. XVIII. El camí es trifurca. Es continua pel mig, pel camí que passa a tocar del mas, que es té a la dreta. Per l’esquerra de tot, seguint la vall d’en Palomes, el camí condueix a l’ermita de la Mare de Déu del Grauet, situada al terme d’Aguilar de Segarra, comarca de Bages. Per aquest camí ve el recorregut del GR 7. Cap a la dreta, per on continua el GR, es va al refugi del Mas del Tronc; és per on, després, es continuarà l’excursió.

3,60 km (703 m) 55 min. Sant Martí de Maçana, església i rectoria, seu de l’antiga parròquia de la Maçana. El temple data de principis del s. X i conserva alguns elements romànics, malgrat que ha sofert múltiples modificacions al llarg del temps. Disposa d’un refugi obert posat a disposició dels caminants. Es torna a l’Escolà i, ara, es continua pel trencall de l’esquerra de tot. Se segueix el GR per la pista principal, cap al SE, passant pel costat de les runes de can Casals i apropant-se progressivament al riu de la Coma. Més endavant, la pista puja i s’allunya de la ribera. Després de descriure una ampla llaçada cal parar atenció al trencall al refugi del Mas del Tronc (6,22 km, 709 m), que s’agafa cap a la dreta, en direcció contrària a la que es duia. Després es tornarà a aquesta desviació.

6,50 km (718 m) 1 h 45 min. Refugi del Mas del Tronc, en un paratge arbrat i frondós. Font. A partir d’aquí es deixa el sender GR 7, que se’n va cap al SO seguint el camí de la carena i que es retrobarà més endavant, arribant al punt d’origen del recorregut. Es retorna a la bifurcació anterior i es continua, ara cap a la dreta (S). Es passa la masia de la Coma i, més endavant, es deixa a l’esquerra una desviació. Se segueix la pista principal, que remunta suaument en direcció a la carena sobre la qual sobresurten els colossals molins generadors del Parc Eòlic de la Serra de Rubió.

8,53 km (782 m) 2 h 14 min. Pista carenera de la serra; es gira cap a la dreta (SO) per retornar al punt de sortida.

9,34 km (779 m) 2 h 25 min. Trencall de Can Palomes i la Maçana. Final del recorregut.